Zasedání DISPA duben 2016
4. 5. 2016
Tématem tohoto zasedání DISPA, jenž pořádal nizozemský institut veřejné správy PBLQ, byla propojená společnost a vytváření agilního učebního prostředí. Po přiblížení tématu vrcholnými představiteli pořádající instituce vystoupil ombudsman Amsterdamu a přilehlých municipalit, který pohovořil o příkladech stížností ze své praxe a způsobu jejich řešení i nutnosti modernizace organizace řízení veřejné správy, tzv. infokracie. Na něj svým příspěvkem navázala ředitelka sociálních věcí magistrátu v Utrechtu, která se zaměřila na transformaci sociální oblasti. Tím, že je na samosprávné celky od státu delegována čím dál větší zodpovědnost, je nutná transformace od přístupu péče o občana k zaměření na posílení jeho silných stránek a větší občanské angažovanosti. Radikální změny vyvolávají obavy, proto je důležitá komunikace, učení se krok za krokem a obtíže brát jako rozvojové úkoly. Se změnou je spojena i reorganizace správního orgánu vedoucí k plošší hierarchické struktuře, redukci zaměstnanců, práci založené spíše na vzájemné důvěře než kontrolách. Změnou prochází i vzdělávání zaměstnanců.
V odpoledním bloku představila zástupkyně PBLQ prostřednictvím typologie barev charakteristiku jedince. Tato zjištění přispívají ke zlepšení osobní efektivity, dynamiky týmu i rozvoje leaderovských schopností. První den byl zakončen workshopy na téma „Práce jako základ učení“, „Tým jako prostředí k učení“, „Typ leadera/manažera“.
Druhý den byl zahájen shrnutím výstupů workshopů předchozího dne. V dalším programu měl zástupce Institutu příležitost prezentovat zkušenosti a dobrou praxi z realizace seminářů Evropského recipročního vzdělávacího programu (ERT). Podobně prezentovala své zkušenosti i zástupkyně německé Spolkové akademie veřejné správy (BAKÖV). Program tematických přednášek uzavřela ředitelka vzdělávacího centra Asfaloth, jež na historických příkladech ilustrovala, co potřebuje úředník znát v rychle se měnící společnosti.