Setkání představitelů Institutu a Zurab Zhvania School of Public Administration
2. 2. 2024
Na půdě pražského sídla Institutu gruzínské kolegy přivítala ředitelka Anna Doležalová a po představení hlavních činností obou vzdělávacích institucí následovala prezentace vedoucí oddělení vzdělávání Zdeňky Šilhové o zajišťování kvality z pohledu Institutu a vzdělávání dospělých, kdy představila rámec vzdělávání a detailně prezentovala akreditační a evaluační proces vzdělávacích programů.
Delegace se poté přesunula do Vzdělávacího střediska Benešov, kde program pokračoval prohlídkou střediska a vzhledem k budování kampusu v Gruzii, kolegové získali cennou inspiraci pro mnohá řešení. Následovalo představení manažerských vzdělávacích programů pro veřejnou správu (MBA, MPA, LL. M.). Hosté byli podrobně obeznámeni s průběhem a obsahem tohoto studia a včetně možností uplatnění těchto studijních programů.
Gruzínští kolegové se velmi živě zajímali i o pořádání Letní školy vzdělávání ve veřejné správě, o její koncept, fungování, výběr témat a sestavování obsahu. Tento projekt považují za velmi vhodnou platformu pro setkání a výměnu osvědčených postupů škol a institutů ve veřejné správě ze členských i nečlenských zemí EU, ale i jako příležitost pro diskuzi nad chybnými kroky při tvorbě různých vzdělávacích konceptů a programů.
Velký zájem u gruzínských partnerů vzbudila též metodologie výuky českého jazyka pro cizince. Protože se Institut výukou jazyků nezabývá, byly pozvány zástupkyně Ústavu pro jazykovou a odbornou přípravu Univerzity Karlovy, konkrétně jeho ředitelka Dana Hůlková Nývltová a vedoucí marketingu Petra Šedivcová, aby je s metodami výuky jazyka a následného studia zahraničních studentů v češtině, seznámily. Z poznatků gruzínské strany vyplynulo, že ve vzdálených regionech země není gruzínština, na rozdíl od ruštiny nebo místních dialektů, vůbec používaná. Proto jsou jazyková příprava a znalost jazyka ve vzdělávání pro veřejnou správu považovány za důležité.
Dvoudenní setkání završil příspěvek Milana Chmury z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity, který se zaměřil na problematiku zajišťování kvality ve vzdělávání dospělých v evropském rámci z akademického pohledu.