Zasedání DISPA listopad 2018
28. 11. 2018
Hlavním tématem tohoto zasedání, které hostila pořádající Verwaltungsakademie des Bundes ve Vídni, bylo propojení vnímání a funkce mozku s učením.
První den byl ve znamení dvou obsáhlých odborných příspěvků. Úvodní přednáška vedoucího oddělení kognitivní neurobiologie Centra pro výzkum mozku při Lékařské univerzitě Vídeň se zabývala učením a rozhodováním v kůře mozkové. Podrobně popsal fungování mozku, vysvětlil vnímání a reakce mozku na známé podněty, např. fotografie známých osobností či na ukázkách případových studií ilustroval, jak mohou změny na mozku způsobit transformaci osobnosti. V druhém příspěvku prezentoval zástupce oddělení základního psychologického výzkumu a výzkumných metod skupiny kognitivní psychologie při Univerzitě Vídeň kognitivní procesy podporující vnímání a pozornost. Tato skutečnost byla uváděna na příkladu několik klamavých obrázků a měnících se sekvencí. Mezi faktory, které ovlivňují vnímání, patří evoluční znalost, kontext, předchozí znalost, cíle a motivace a další smyslové vstupy. Mozek neustále vytváří predikce a vnímání je tak formou konstrukce. Pozornost se pak mj. dělí na selektivní a limitovanou, rozdělenou, dobrovolnou a nedobrovolnou. Získávání pozornosti je podmíněno významnými podněty nebo událostmi.
V úvodním bloku druhého dne seznámil delegáty ředitel srbské Národní akademie pro veřejnou správu s plány své instituce. Jedná se zejména o přípravu příruček s centrálními metodologiemi pro vzdělávání, podporu elektronických dovedností ve veřejné správě nebo vytvoření vícejazyčného learning management systému. Následovalo vystoupení ředitelky finského Institutu veřejného managementu HAUS, jež prezentovala své zkušenosti s realizací twinningových projektů a zásady úspěšné spolupráce. V závěrečném bloku zasedání probíhala diskuze o zintenzivnění a případné projektové spolupráci mezi členy DISPA, revitalizaci seminářů Evropského recipročního vzdělávání nebo podstatné modernizaci webových stránek DISPA.